Wij geloven in God de Vader, in Jezus Christus zijn Zoon en onze Heer, en in de Heilige Geest. Vanuit dat geloof willen wij dienstbaar zijn aan onze omgeving en aan elkaar.
Je kunt hier alle informatie over onze gemeente terugvinden.




Wij geloven...
GKGenemuiden.nl probeert je zo goed mogelijk van dienst te zijn. 
Je kunt hier alle informatie over onze gemeente terugvinden.




Welkom!

ZWART-WIT Column ds. I. Postma

Was het niet passender om er ‘rood, wit blauw’ boven te schrijven? Gezien de tijd van het jaar niet vreemd. Toch zwart-wit. Aan de vlag was indertijd duidelijk te zien aan wiens kant je stond. Zwart-wit dus. Of voor de bezetter, of voor Holland. Voor de Joden of ertegen.

Helaas is het waar dat niet alles zwart-wit is.

Hoe ‘extremer’ een groep in de samenleving of een kerk zich profileert des te zwart-witter het taalgebruik. En ook het indelen van mensen in 1 van deze 2 tinten. (want officieel zijn het geen kleuren).

Zo worden niet zelden bepaalde uitvindingen of muziek als ‘zwart’, (van de duivel!) of ‘wit’ bestempeld. En als het zwart is, moet je daar natuurlijk verre van blijven.

Het probleem is alleen dat zeker in deze tijd, niet alles altijd zo zwart-wit ligt. Al zou ik het soms wensen. En dat is maar goed ook, want dat houdt ons namelijk afhankelijk van het Licht van de Heilige Geest. Op het moment dat we het allemaal precies weten, eerlijk is eerlijk, zijn we minder afhankelijk van Gods Geest. En zo’n onafhankelijkheid is niet waar de Here God met jou en mij naar toe wil werken. We mogen telkens meer afhankelijkheid leren.

Een ander probleem bij sterk zwart-wit denken is, dat niet zelden de duivel teveel eer krijgt. Omdat het zeker zo is dat er zwarte/duivelse muziek (of in ieder geval invloed daaruit) is, is het veel teveel eer voor de duivel om dan te zeggen dat die hele bepaalde soort muziek ‘zwart’ is.

Veel teveel eer, WANT God is de Schepper. Hij heeft jou en mij het creatieve vermogen gegeven. In de Hemel is er de muziek! Zelfs profeten konden soms pas profeteren onder gitaarmuziek (2 Kon.3:15).

Wat ik wil zeggen is: De muziek, al onze creaties, de eer daarvan komt God toe! En ja, de duivel is een meester imitator. Hij probeert het na te doen wat van God is. Maar het origineel is van God! En niemand anders.

Opnieuw Ja, we hebben de Geest van onderscheiding nodig om aan te voelen wat van Hem is en waar we met de imitator te maken hebben. Maar als we eenvoudig alles aan de kant schuiven..doen we de Here en het werk van Zijn Geest tekort.

Ik wens u allen een Groeiend en bloeiend voorjaar toe in Jezus’ Naam.

Shalom,

Imko

 

 

Share
Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Categorie
Laatste berichten